Monday, 24 November 2014

7 pesanan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary

7 PESANAN TAN SRI SYED MOKHTAR AL-BUKHARY

Berikut adalah 7 pesanan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary kepada usahawan Muslim.

1. Fokus Kepada Satu Perniagaan Sebelum Kembangkannya - Apabila memulakan sesuatu perniagaan, fokus kepada perniagaan tersebut sehingga betul-betul maju dan berjaya. Kemudian barulah berfikir untuk mengembangkan ataupun menceburi bidang pernigaan yang lain.Ini adalah kerana apabial perniagaan yang baru diceburi itu tidak maju, kita boleh berpatah balik kepada perniagaan pertama kita.

“Saya sendiri kalau apa-apa terjadi terhadap perniagaan saya sekarang, saya akan balik buat perniagaan yang mula-mula saya usahakan dulu. Perniagaan pertama saya masih beroperasi, lori dan kedai masih ada lagi di Kedah”                                                                                    - Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary

2. Kejayaan Perlukan Masa - Jangan mengharapkan kejayaan dalam jangka masa yang singkat. Setiap usaha ke arah kejayaan memerlukan masa yang panjang untuk berjaya.Apabila memperolehi kejayaan yang singkat, mudah jugalah untuk perniagaan yang kita usahakan itu jatuh.

“Kalau kita melalui jalan yang susah, barulah kita akan menghargai dan menemui jalan senang”                                                                                     - Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary

3. Jangan Putus Asa - Jangan mudah putus asa. Setiap perniagaan, kecil atau besar mempunyai cabaran, dugaan dan masalah tersendiri. Daripada situ jatuh bangunnya setiap pernigaan. Sekiranya kita tidak yakin dan mudah putus asa, pernigaan kita tidak akan ke mana.

"Saya ni tiada apa-apa, tiada apa yang istimewa tentang diri saya. Tetapi apa yang membezakan saya ialah bagaimana saya menghadapi setiap cabaran dan masalah di dalam perniagaan."                                                                                    - Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary

4. Jangan Sekadar Mengharap Dibantu - Beliau sering mengingatkan bahawa beliau hanyalah orang biasa yang diberi peluang oleh kerajaan. Apabila diberi peluang, beliau akan berusaha bersungguh-sungguh terhadap peluang tersebut.Oleh itu, beliau berpesan kepada semua usahawan agar bukan sekadar berharap untuk dibantu tetapi bersedia dari segi fizikal dan mental untuk dibantu.

“Saya diberikan 3 permit lori untuk membawa beras dan saya apply loan MARA untuk membeli lori. MARA berikan saya cukup-cukup RM110,000 untuk belikan sebuah lori. Ada usahawan Cina datang nak beli atau sewa dua lagi permit saya, tetapi saya tak bagi. Tak mengapa biar saya usaha sendiri untuk beli lori tambahan bila dah untung nanti”                                                                                     - Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary

5. Yakin Dengan Diri Sendiri - Ramai usahawan yang jatuh bukan kerana mereka tidak bagus. Tetapi mereka tidak yakin dengan diri sendiri.

"Allah kata kalau nak kenal Dia maka kena kenal diri sendiri dulu. Yakin dengan diri sendiri adalah salah satu tanda orang itu kenal dirinya sendiri. Insyallah bila yakin, Allah akan permudahkan urusan kita."                                                                                    - Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary

6. Berniaga Bukan Untuk Diri Sendiri - Beliau merupakan seorang usahawan yang banyak membantu masyarakat dengan memberikan peluang pekerjaan kepada mereka.

“Kedai dan lori-lori untuk perniagaan pertama saya masih lagi ada di Kedah. Perniagaan itu masih berjalan seperti biasa. Setiap lori akan ada tiga orang pemandu, jika saya jual satu lori maka secara tidak langsung tiga keluarga Islam Melayu telah hilang sumber pendapatan”                                                                         
- Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary Setiap usahawan perlu berfikir bahawa pernigaan yang kita jalankan bukan hanya untuk kepentingan diri kita dan keluarga sahaja. Tetapi juga demi membantu masyarakat sekeliling yang memerlukan,

7. Usahawan Islam Ada Akhirat - Setiap usahawan Islam tidak sama dengan usahawan bukan Islam. Usahawan Islam berniaga untuk mendapat manafaat di dunia dan akhir

7 formula baru untuk mencapai kejayaan maksimum

Bismillah..

7 Formula baru untuk mencapai kejayaan maksimum.

1)Jaga kabel anda dengan Allah swt. Tentukan ape yang anda mahukan.

2)Tulis matlamat  anda dengan jelas.

3)Anda mesti tetapkan tarikh dan tarikh akhir untuk capai ape yang anda mahu.

4)Anda senarai semua perkara yang anda fikir kan lakukan untuk mencapai matlamat anda. 

5)Anda susun senarai menjadi pelan tindakan.

6)Anda mesti bertindak serta merta  dan pantas.

7)Setiap saat sentiasa berdoa  kepada Allah.  Bertekad untuk melakukan perkara yang membawa anda ke Matlamat tampa putus asa.

In Shah Allah ini adalah formula para jutawan. Follow yang telah tunjuk result anda akan kurangkan  risiko kegagalan.

#berkongsidenganhati
#kuasaijualan
#berkongsikeranaAllah

Mr SA@SH

Sunday, 23 November 2014

Rahsia Kaya dan terus berjaya.

Bismillah... Assalamualaikum  wbt

Rahsia Menjadi Kaya dan terus berjaya.

Belajar dengan pakar atau pun Mentor

Ramai orang nak berjaya tapi sering kali terlupa untuk memilih Mentor atau pakar untuk memastikan kejayaan milik anda.

Ini formula yang di Amalia oleh semua Jutawan di seluruh dunia. Anda kena buang penyakit "EGO" anda. 'sentral berjaya kepada mereka kerana mereka tidak akan lokek untuk berkongsi ilmu.

Tips memilih guru@pakar@mentor.

Ramai orang memilih Mentor yang mereka tidak boleh dekati kajian  saya selamat 6 tahun mengatakan setiap orang perlukan coach atau Mentor untuk mereka bertanya  atau meluahkan perasaan dalam hal perniagaan.

Anda perlukan coach yang boleh memastikan enegy anda sentiasa tinggi . Janji mentor itu anda selesa In Shah Allah kejayaan  milik anda.

Dalam setiap kelas saya sering kali saya ingatkan supaya  menjaga kabel anda dengan ALLAH SWT. Antena anda kena berada dalam chanel yang betul. Sentiasa kena di service.

Selamat mencuba cuba Hajar Abdullah, Mohamad Nazri Daud, Mohd Rizuan Shah mereka ni pernah berada dalam kelas saya.

Selamat mencuba.

Belanja like yer.

#berkongsidenganhati
#kuasaijualan
#berkongsikeranaAllah

Mr SA @ SH
Mentor Jualan # 1 Malaysia
Moderator Al-Attas University of life

Friday, 21 November 2014

Aku yang dulu vs Aku yang sekarang

Aku yang dulu vs Aku yang sekarang.

Alhamdulilah syukur pada Allah swt  dan selawat  pada nabi junjungan kita Nabi Muhammad saw. Saya doakan semua yang baca post ini di rahmati  Allah swt.

Tiba-tiba teringat pada awalnya pembabitanku  dalam dunia traning  atau dunia  untuk menambah nilai. Jatuh cinta pada bidang  ini apabila melihat Mentorku Dr Azizan Osman buat pertama kali  di dewan MCA  pada januari 2011. Di saat mula  memasang  angan-angan  untuk  menjadi  seperti  beliau satu hari nanti.

Tiada kejayaan di capai  dengan cara yang mudah.

Tampa keberanian mimpi  tidak  akan jadi kenyataan. Bagaimana  orang yang khufur  nikmat pada ketika  dulu boleh berjaya? Kenapa  khufur  nikmat sebab aku selalu bertanya kepada Allah swt kenape aku jadi "Budak Gagap" gelaran yang paling aku benci  dahulu.

Sekarang aku mengunakan kekurangan untuk menambah nilai dan paling best dengan suara Gagap  ni aku mencari  sesuap  nasi dan menjadikan aku kaya dan berjaya dunia dan akhirat.

Sape sangka"budak gagap" boleh menjadi trainer atau public speaker.

Tampa kusedari  impian telah ku  pasakan  dalam diriku  untuk menjadi seorang  trainer atau public speaker takpe kusedari dan dia menjadi impian. Bagaimana yang kupelajari  konsep  MESTI  dalam setiap tindakan  yang di pelajari dari Mentorku  Hj Dr Azizan Osman.

Ini memang bidang yang Allah swt dah tulis di Luh Mahfuz. Seminar pertamaku  di buat di Masjid Al-Azim Melaya semperna  Maulidur Rasul peringkat negeri melaka. Alhamdulilah  berjaya dan membuat semangatku tahap  gaban.

Bahaya  bila konfiden tahap lupa diri.

Bila dah berjaya dengan seminar pertama  semangat berkobar-kobar dan terus  membuat seminar ke dunia di kuala lumpur.Berbekal semangat di melaka terus ghairah untuk buat seminar kedua tampa membuat perancangan bak kataku dalam seminar BMC  POWER gagal  merancang  bermakna  anda merancang untuk gagal.

Pada hari itu aku menerima kegagalan yang bila mana  aku jangka  700 orang  akan hadir . Yang hadir hanyalah  97 orang  jer . Itu menyentap jiwaku dan secara  Tiba-tiba budak kecil dalam diriku berkata  "Shafiz kau takyah lar buat seminar ini bukan keja kau" dengan itu aku pun mengikut kata - kata  budak kecil tu.

Bertapa  hampir 1 tahun  setengah.

Bila gagal  terus putus asa  terus  bertapa hampir setahun setengah. Nasib  baik bisnes pengangkutanku  masih ada kalau tak habislah. Terima kasih kepada isteriku  Nur Amalia Cheryl kerana berada di sampingku. Beliau sentiasa  berada  di kala aku berada  dalam kesedihan.Di sebalik kejayaan lelaki pasti ada wanita di belakangnya.

Juga seluruh keluagaku terutama Mentorku abahku  Azmi Apa yang sentiasa  memberiku dorongan. Banyak ilmu dapatku  sedut darinya. Beliau adalah the best Mentor selepas Rasulullah saw.

2014 ialah  tahun kebangkitanku dalam dunia traning.

Pada tahun 2014 aku sudah mula menerima jemputan  untuk berkongsi tentang ilmu menjual  diri(jualan) dan  menerima  maklumbalas  yang bagus dari setiap peserta. Alhamdulilah syukur pada Allah swt pada bulan March bergandingan  dengan insan istimewa Nora Hj Osman dalam seminar Seni  Jualan dengan Sistem. Terima kasih kak sebab membantu dan memberi semangat pada adik akak ni.

Aku belajar dari Mentorku  yang masalah ialah peluang. Aku terus mengkaji  masalah  usahahawan  dan mendapat kesimpulan  yang ramai usahahawan tak begitu kenal perniagaan mereka dan tercetus idea untuk buat kelas Bisnes Model Canvas Power. Alhamdulilah mendapat maklumbalas yang bagus  dengan mengubah struktur asas BMC POWER  lebih islamic.

Banyak testimomi bertaburan di bumi  Allah swt ini. Satu matlamatku berkongsi kerana Allah swt. Aku sangat suka berkongsi ilmu.

Selepas itu lahirnya Klinik Kuasai Jualan yang bagiku ilmu yang patut ada pada  setiap  usahawan. Jualan ialah penyerang semua usahawan  wajib ada ilmu menjaringakan gol. Pengalaman 11 tahun sebagai penjual. In Shah Allah akan di kongsikan.

Nikmat ape lagi yang nak aku dustakan lagi. Pada 15 Nov 2014 aku telah di amanahkan oleh S. H. Alattas  aka Pak Habib juga abahku  untuk menyambung kembali Al-Attas University of life. Wah satu penghargaan pada diriku.

3 perkara  yang dapat kusimpulkan.

Pertama jangan sekali putus asa kerana perancangan Allah swt lebih baik dari manusia.

Kedua sentiasa  yakin  dengan Allah swt  bukan bergantung pada makluk.

Ketiga berkongsi ilmu  kerana Allah swt. Bak kata Mentorku Dato Roslan Ab Hamid bila berkongsi dengan hati hanya hati  yang akan  mendengar.Credit juga pada Tuan Jerry Zafrul Rizal Mat dan Richworks team.

Ribuan terima  kasih kepada semua yang terlibat dalam perjalananku  menuju ke jalan yang  di redhai  Allah swt. Saya doakan anda semua  di rahmati dan berkati Allah swt.

Banyak perkara baik telah menarik ke hidupku. Doakanku suara dapat terus berbakti pada bangsa dan agamaku.

Hajar Abdullah boleh mendokumentasikan coretan ini.

#berkongsidenganhati
#berkongsikeranaAllah

Mr SA
Mentor Jualan # 1 Malaysia
Mederator Al-Attas University of life.



Thursday, 10 July 2014

"Ramai orang tempah tiket VVIP ke Neraka"

Bismillah...Alhamdulilah dengan izin Allah swt semalam tepat 11.55am lahirlah puteriku yang solehah di hukm.Ini adalah hadiah paling bermakna tahun ni sebabnya di dalam kesibukan ramai orang melayan Piala Dunia Allah menghadiahkanku hatrik pada Piala Ramadhan...Kan ramai orang sibuk melayan Piala Dunia sampai lupa keberkatan Ramadan...Aik jangan risau yang baca artikel ini ok yang ko tu di nepal...

Sebenarnya ramadhan kali membawa banyak makna dalam hidupku di kala kita meraikan nikmat Allah swt ni saudara kita di palestin sedang berjuang untuk mempertahankan agama kita yang amat di sayangi.Adakah kita sanggup melihat israel yang tidak berperikemanusian ini membunuh saudara kita tapi kita di lekakan dengan piala dunia...aduhai donia...In shaa Allah akanku tulis artikel berkenaan dalam 2 @ 3 hari lagi.


Sekarang ni hanya nak bercerita tentang pengalamanku dalam bilik bersalin..Alhamdulilah aku di beri kesempatan merasai pengalaman berada di bilik bersalin.Pada mulainya aku merasakan hanya biasa sahajamaklumlah lelaki kan penuh dengan moto yamaha ego.Apabila selesai sahaja proses kelahiran aku betul-betul tersentap dan mengalirkan air mata.Mungkin bagi sesetengah lelaki anggap itu biasa sahaja.Tiba-tiba aku berfikir Ya Allah begini susah ibuku untuk membawaku ke dunia@begitu susah para-para isteri mempertaruhkan nyawa untuk melahirkan anak-anak yang soleh dan solehah...faham ke faham..

Tiba-tiba hatiku berdetik patutlah Allah swt memberi kedudukan yang tinggi pada seorang ibu@isteri.Kalau macam tu lar aku ni mesti dah ada tiket ke neraka camtu"terus terbayang adakah aku anak yang soleh?adakah aku seorang suami yang soleh?.Banyak soalan bermain di fikiran ku.

Pernah dengan kiasan "Syurga di telapak kaki ibu"memang tepat apabila kita melalui pengalaman menemankan isteri bersalin.Pernah anda buat ibu anda menangis?Soalan cepu emas ni agak-agak apa jawapannya..Kadang-kadang tampa kita sedari dah dapat title anak derhaka.So tempat anak derhaka kat mane? Neraka kan ..Betul tak saya cakap ramai dah tempah tiket vvip ke neraka...neraka no berape belum tahu lagi...Wah takutnya..Ingatan buat diriku ...sentap beb..

                                            Sekadar Gambar hiasan


Kerap kaliku dengan dari Mentorku Dr Azizan Osman tentang menjaga keramat hidup(ibu-bapa)dan memang itulah yang wajib di lakukan oleh semua anak-anak di dunia ini.

Di bawah juga ada beberapa bukti tentang hujan di atas harap dapat memberi info yang cukup kepada pemilik tiket-tiket vvip tersebut.Jangan risau yang baca artikel ini ok.



DERHAKA KEPADA IBUBAPA TERMASUK DOSA BESAR.

Abi Bakrah radhiallahu 'anh berkata, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pernah bertanya tiga kali:

“Mahukah aku memberitahu kalian tentang dosa yang paling besar?”

Mereka (para sahabat) menjawab: “Sudah tentu wahai Rasulullah!”

Baginda menjelaskan: Syirik kepada Allah, derhaka kepada ibubapa (perawi menerangkan, bahawa baginda ketika itu duduk sambil bersandar, lalu menyambung) dan sumpah yang palsu.[1]

Derhaka kepada ibu adalah lebih berat dosanya, berdasarkan sebuah hadis lain dimana Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengkhususkan larangan berbuat derhaka kepada seorang ibu:

Sesungguhnya Allah mengharamkan ke atas kalian berbuat derhaka kepada ibu, meminta sesuatu yang bukan haknya dan menanam bayi perempuan hidup-hidup. Dan (Allah) membenci kalian menyebarkan gosip, banyak bertanya dan mensia-siakan harta.[2]

Yang dimaksudkan dengan derhaka adalah apa sahaja perbuatan yang bertentang dengan berbuat baik dan ihsan. Antaranya, meninggikan suara, menggunakan perkataan yang kasar, sinis dan menyinggung perasaan, tidak memenuhi permintaan mereka (selagi mana ia bukan sesuatu yang bertentangan secara jelas dengan syari‘at Islam) dan membiarkan mereka dalam keadaan memerlukan bantuan, sama ada dalam bentuk rohani atau jasmani. Seorang ibu yang menangis dan seorang ayah yang termenung dalam konteks berinteraksi dengan anak lazimnya adalah isyarat bahawa mereka telah diderhakai.

‘Abd Allah ibn ‘Umar radhiallahu 'anhuma pernah menerangkan bahawa dosa-dosa terbesar ada sembilan, iaitu:

Mempersekutukan Allah, membunuh orang lain (tanpa hak), melarikan diri daripada pertempuran, memfitnah seorang wanita (dengan tuduhan zina), memakan riba’, memakan harta anak yatim, berbuat maksiat dalam masjid, menghina ibubapa dan (menyebabkan) ibubapa menangis disebabkan kederhakaan (anak kepada mereka berdua).[3]

Ibu dikhususkan daripada ayah kerana lazimnya kita sebagai anak-anak lebih berani bertindak derhaka kepada ibu berbanding ayah. Sifat kewanitaan seorang ibu yang lemah lembut dan peranannya yang “hanya di rumah” menyebabkan sebahagian kita tidak menghormatinya, lantas berani bersikap derhaka kepadanya. Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memberi amaran khusus kepada kita berkenaan ibu kita, bahawa janganlah menderhakainya.

Dalam shahih al-Bukhari diriwayatkan dari Ibn Mas’ud, ia berkata “Saya bertanya kepada Rasulullah, ‘Apakah amal yang paling dicintai oleh Allah ?’ , Beliau bersabda, ‘Sholat pada waktunya’, Saya bertanya, ‘Kemudian apa lagi ?’, Beliau bersabda, ‘Berbakti kepada kedua orang tua’, Saya bertanya lagi, ‘Kemudian apa lagi ?’, Beliau bersabda, ‘Berjihad (berjuang) di jalan Allah’. Kemudian Rasulullah mengkhabarkan bahwa berbakti kepada orang tua adalah amalan yang paling disukai oleh Allah setelah shalat yang merupakan paling agungnya tiang-tiang agama islam. “ (HR.Bukhari dan Muslim).

 

Sempat juga cari beberape info untuk di kongsi
  
1.Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang, ibu ibu jangan jatuh air mata dan anak jangan bagi ibu jatuh air mata. Biarlah Ibu menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak.Agak-agak ler berape titis air mata ibu kita telah jatuhkan kepada sesiapa yang masih ada ibu tu cepat-cepat minta maaf nanti menyesal.

Pernah melakukan perkara di bawah samaada sedar atau tidak?


1Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk menunjukkan sesuatu pada Ibu.


2. Barang siapa yang tidak mendoakan ibu selepas sembahyang buat ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu ibunya hidup dia tak pernah menderhaka. Maksudnya jika ibu masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti mendoakannya.


3. Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati.Jadi doakanlah Ibu kita yang telah tiada.



4. Ketika melalui kubur, perlahankan dan beri salam, Mereka akan doakan kita “berkatilah si pulan ini” dan jika tak bagi salam, mereka akan kata “celakahlah orang ini” Jadi, jangan lupa bagi salam.




5. Tanda-tanda siksa Allah atas muka bumi ini antara lain simpan harta sampai mati tak pernah keluarkan.


6. Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu selamanya.


7. Jika mak kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada peruntukkan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi peruntukkan tu sebagai sedekah. “Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibuku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada ibuku”. Itu yang yang buat ibu kita bahagia di sana.


8. Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah Ibu kita baru kita ringan tangan nak bersedekah.


10. Allah panjangkan usia Ibu dan bapa supaya dia sakit dan nyanyuk untuk beri syurga pada anak anaknya. Jagalah mereka dengan baik Insyallah, syurga balasanya. Jadi kalau tahu ibu/bapa sakit, berebutlah menjaga ibu/bapa kita. Besar sangat pahalanya.


11. Allah kalau boleh tak nak kita masuk neraka jadi Allah takkan matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita sakit/malu/miskin untuk membersihkan kita sebelum dia mengambil kita.


Mr SA


11 Julai 2014

7.55am

HUKM





Tuesday, 1 July 2014

Akhirnya!!!! Formula baru untuk memiliki harta rm35 juta di temui...

Bismillah...Assalamulaikum wbt

Alhamdulilah syukur kepada Allah swt dengan izin-Nya masih di beri kesempatan untuku menulis setelah hampir setahun berhenti seketika menjadi blogger.Di hari yang penuh barokah ramadhan ke -4 ingin sekali berkongsi artikel yang sangat-sangat terbaik dari mentorku Jutawan Perkataan Dato Roslan Ab Hamid.

Semalam sempat membaca dari blog inisemuakonspirasi credit juga pada beliau.Rugi rasanya kalau tak abadikan artikel terbaik ni dalam blogku.Terlalu banyak yang dapat kita pelajari dari artikel ini.Saya doakan anda semua belajar sesuatu.



Selamat membaca......
Sekadar gambar hiasan sahaja




Saya jumpa lelaki tua ini. Selalu lepas Asar dia iktikaf di Masjid. Baca al Quran. Umur 70an. Duduk rumah dekat masjid. Rumah agam besar dan menarik. Hartanya disana sini, bangunan komesil tengah bandar. Milikan rm35 juta.

Pendapatan pasif kutip sewa rm70k sebulan. Belanja rm20k. rm50k sedekah dan infaq. Dia tenang bersendirian meladeni anak cucu.

Saya mahu ambil gambar. Dia menolak. katanya malu. Saya minta formula. Dia berikan 15. Saya catat dan mahu kongsikan. Bolehkah saya kongsikan?

1. Pertama, dia kata muliakan ibu bapa. Doa ibubapa adalah segala galanya. Ia tiada hijab terus termakbul. Raikan ibubapa. jaga mereka sepanjang usia. Doakan mereka apabila telah tiada.

2. Jaga masa. Ia datang dan berakhir. Urus masa antara 5 waktu solat. Atur kerja dengan sebaik cara. Pada setiap waktu ada perkara yang kita mulakan. Ada di masjid sebelum azan. masuk waktu terus solat. Selepas solat bertebaran berusaha cari rezeki.

3. Berdoa dengan khusyuk. Serah pada Allah. Tawakal. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita.

4. Namun begitu kena usaha. Usaha pagi petang siang malam. Usaha sungguh sungguh. Usaha bermula dengan pasang niat. Lepas itu buat buat buat. Sampai dapat. Tidak dapat, usaha lain pula. Masa buat baca al Quran. Maka dia pun nasihatkan saya,

"Orang yang membaca surah Al-Ikhlas satu kali sama ganjarannya dengan memperoleh ganjaran membaca sepertiga Al-Quran. Jadi jika membaca surat Al-Ikhlas tiga kali mendapat ganjaran seperti membaca satu Al-Quran.

Rasulullah SAW pernah bertanya “Siapakah antara kamu yang dapat khatam Qur’an dalam jangka masa dua-tiga minit?” Tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. Malah UmarAl Khattab r.a telah mengatakan adalah mustahil untuk mengatam Qur’an dalam begitu cepat.

Ali Abi Talib r.a pun membaca surah Al-Ikhlas tiga kali.
Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul.
Membaca surah Al-Ikhlas sekali ganjarannya sama dengan membaca 10 juzuk kitab Al-Quran. Apabila membaca surah Al-Ikhlas sebanyak tiga kali khatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 juzuk Al-Quran.


Sabda Rasullullah SAW: “Sesiapa membaca ‘Qul huwAllahu Ahad’ sebanyak 3 kali, dikurniakannya pahala seperti pahala orang yang membaca Al-Quran sekali khatam.”

Lelaki tua itu erkata, mulut dia tidak berhenti baca surah al Ikhlas. Kadang kadang sampai 1000 kali sehari. Dan tiap lepas asar masa dia iktikaf dan baca Al Quran.

5. Jaga Kesihatan. Jaga kesihatan. jaga kesihatan. Banyak berjalan kaki. Banyak. minum air masak atau air6. Hidup kena buat target. Ada wawasan. Ikat perut. Usah membazir. Mula dengan makanan. Makanan dan minuman mesti habiskan. Usah lagak orang kaya, padahal kita teman pada syaitan. Sentiasa belanja orang. Makan dikedai kecil. Perhatikan kebersihan kedai. Apabila bersih masuk. Disitu kita temui ramai orang susah. Belanja mereka..

7. Waktu maghrib usah ada atas jalan. Apabila dalam perjalanan berhenti. Cari masjid. Apabila dirumah, tutup pintu rapat rapat. Malam buang sampah sarap. Basuh pinggan mangkuk. Pastikan semua teratur sebelum tidur. Gunakan waktu antara maghrib dan isyak untuk tuntut ilmu agama. Boleh dengar orang mengajar. Boleh juga baca kitab. Lepas Isyak buat kira kira untung rugi. Siapkan bahan dan pakaian untuk kerja esok hari.

8. Usah takut jumpa orang. Walaupun 5 minit mahu berjumpa. Pergi sendiri. Usah pakai posmen apabila depani soal penting. Kita rangkak panjat bangunan. Tunggu. Biarlah kita ambil masa berhari hari perjalanan. yang penting sampaikan dengan tangan sendiri. Tenung mata dan baca "ayat ayat pengasih". Hehehe.

9. Balik malam, usah cakap penat. Usah cakap letih. Usah cakap sakit. Apabila sakit senyum.Allah sedang luruhkan dosa. Lepas sakit kita lagi bertenaga. Siapakah dalam dunia yang tidak pernah rasa sakit. Jatuh. dihina. Semua termasuk Rasulullah SAW. Namun, baginda ajar kita maafkan semua orang. mineral. Jaga makanan.

10. Niat mahu kaya. Niat mahu bantu ramai orang. Niat mahu jadi manusia berguna. Niat itu macam tulis surat. Dulu tiada internet, Macam tulis surat la. Salah tulis alamat akan sampai salah tempatlah surat itu. Maka tulis alamat betul betul. Niat mahu kaya, supaya kita dapat bantu ramai lagi orang. Mahu membahagiakan ramai orang.

11. Mula berniaga, usah buat pinjaman. Cukup dengan apa yang ada ditangan. Itu masa kita belajar. Berniaga ini seni. Kita sahaja tahu maksud lakaran. Terbakar tangan biasa. Namun, dengan duit sedikit kita tak rasa sangat panasnya. Usah samakan orang dengan kita. Mereka lain tak serupa.



(Kedai mula mula di mulut sahaja.)
Senyum mesra, mulut manis. Usah sombong. sentiasa tegur dan sapa manusia. Kita berniaga dengan manusia.Berniaga dengan siapa sahaja. Andai kata kita kaki surau. Berniaga dengan orang surau tidak jadikan kita kaya. Berniaga dengan semua orang walaupun dia haprak keparat. Yang penting tunai. Ada duit kita cerita. Ada barang kita jual.

12. Modal kita adalah daya penarik yang pada diri kita. Daya penarik adalah ciri yang ada dalam diri ang buat orang lain rasa senang dengan kita. Cari ilmu tentang produk. Apabila orang tanya jawab dengan lancar dan petah. Jelas. sebut satu demi satu. Usah ragu ragu dan termanggu. Kongsi bukan jual. Ingat sentiasa kongsi dengan semangat membara. Orang jatuh cinta dengan semangat kita.

13. Apa lagi..ahaaa..masa mula niaga biar mendalam dulu. Usah cepat mahu melebar. Fahamkah apa pakcik cakap. Maksudnya biar berjaya satu demi satu.Apabila mula guna modal sendiri, kemudian buat sungguh sungguh sampai berjaya. Lepas dah nampak hasil, mula lebarkan. Masa itu boleh la mahu buat pinjaman. Kita sudah ada ilmu bisnes.
(Cukuplah tu. Masa ni Lelaki Tua Berkain Pelikat sudah mahu berhenti. Saya senyum peluk dia dan kata, "baharu ada 13 anak sungai di syurga. Tambah sampai 20". Saya buat contengan kata dia dalam kepala)

14. Kita kena buat promosi apa jua yang kita bisnes. Produk tak boleh bercakap. Sejak bila pula lah produk boleh bercakap. Orang kena tahu apa yang kita buat. Caranya buka bank emosi dengan setiap pelanggan kita. Pelanggan yang puas hati datang lagi. Datang lagi. Sekarang pun Pak Cik masih buat bisnes sikit sikit. Perumahan. Pak Ciik buat lima rumah sekali siap. Siap baharu jual. Pak Cik buat cantik. Jual mahal. Orang beratur mahu beli. Jual barang siap. Usah jual barang dalam laut yang tidak tahu tersangkut pada pukat atau tidak. Tidak berkat begitu.

15. Apabila bisnes sudah maju, usah berlagak. Dahulu Pak Cik suka gunting rambut kedai Nawi. Dia tanya "Bagaimana Pak Cik mahu gunting rambut? Pak Cik jawab , "Dengan senyap senyap tapi cantik". Anak fahamkah apa Pak Cik cakap ni? Jawab saya, "Faham Pak Cik, saya juga gunting rambut disitu sejak umur 15 tahun". Hehehe. Maksudnya usah gosip sana gosip sini, balun orang sana balun orang sini. Usah peduli rambut atas kepala orang lain. Apa yang utama rambut kita tersisir rapi.

Bijak anak ni. Apa nama? Yesss. Dia sudah tanya nama saya. Maknanya saya sudah dapat Mentor Lelaki Tua Berkain Pelikat.

16. Anak..ingat kita hidup sungguh sebentar, macam main bola sahaja. 90 minit tamatlah permainan. Itulah lebih kurang bandingan hidup didunia ini. Kita kejar bola. Cuba jaringkan gol. Apabila sampai tiupan wisel, tahulah keputusan. Apabila malaikat maut datang jemput kita, habislah kita. Ada dunia kekal abadi di sana. Usahlah kita berlagak sombong masa berjalan atas bumi Tuhan ini.


Paku yang nampak tidak rapat ke papan, akan diketuk oleh Tuan Rumah. Itulah perumpamaan hidupan. Rapat ke bumi. Sujud pada Tuhan.

Bacalah surah ar Rahman ayat 46, "Dan orang yang takut akan keadaan dirinya di mahkamah Tuhannya (untuk dihitung amalnya), disediakan baginya dua syurga"

17. Pak Cik bersyukur sampai ke tahap ini. Pak cik bersyukur. Syukur itu tandanya apabila Pak Cik rasa tak layak terima, namun Allah berikan juga. Pak Cik habiskan masa dalam waktu kecemasan ini dengan memandang yang memberi nikmat bukan pada nikmatnya. Anakku bersyukurlah. Masih punya masa mengatur tapak menjejaki orang hebat dalam agama.
Dunia ini tidak lebih dari sayap nyamuk sahaja. Usah letak dunia di hati. Tetapi berusahalah supaya dunia dalam genggaman tangan kita. Pak Cik pakai kereta besar, bukan untuk apa namun Pak Cik mahu menikmati apa rasa sayap nyamuk itu. Kalau sayap nyamuk itu sudah rasa nikmatnya, bayangkan nikmat di syurga.

18. Anak..Apabila mahu makan nasi, dapatkan beras. Cakap cakap dan sembang sembang tidak hasilkan beras. Rajin usaha. sampai waktu solat. Solat itu tiang agama. Usah terjerat dengan penyakit umat akhir zaman. Mereka cintakan dunia. Takutkan mati. Hakikatnya mati itu pasti. Namun, jangan kerana takutkan mati duduk atas masjid semata mata dan harapkan hidangan turun dari langit.

Tidak boleh begitu. Cuba beri masa untuk semua perkara. Umur macam Pak Cik sekarang, hari hari biasa, 6 jam tidur. 6 jam bekerja. 6 jam duduk atas masjid. 6 jam bersama anak cucu cicit. Anak, ada Pak Cik ingat, Nabi SAW sebut, "Peliharalah lidahmu, luaskan rumahmu dan tangislah dosamu". Cuba anak check siapa perawinya.

(nota: Hadis riwayat at Tirmizi)
19. Anakku kita bukan orang sufi. Mereka lain. Kita orang biasa,

"Apabila kemiskinan datang bertandang mengetuk di pintu, kasih sayang segera terbang keluar ikut jendela. Saat itusahabat dekat mula menjauh, kesusahan bagaikan banjir besar menghanyutkan segalanya pergi dan ianya hanya kembali apabila kita kaya semula"

Rajinlah berusaha. Wang bukan segala galanya. Namun banyak perkara dalam dunia sekarang perlukan wang anakku. Wang bukan raja. Wang adalah hamba perkasa yang memudahkan banyak perkara. ramai orang sedikit sedikit sebut Tuhan, pada hal hati mereka bersimpang simpang.



20. Cuba sedaya upaya supaya ada wuduk pada tubuh kita. Ianya adalah cara terbaik cucikan diri. Cuba mandi setiap kali sebelum masuk waktu. Tidak dapat kerana banyak masa di pejabat, mandi 3 kali sehari. Sebelum subuh, sebelum maghrib dan sebelum isya'. InsyaAllah kita rasa bersih dan tenang dari segi luaran. Sewaktu berdiri mahu solat, rasakan ketakutan luar biasa. Kita sedang menghadap Allah Raja dan Tuan kepada segala Raja. 

Sumber Fb Dato Roslan Ab Hamid








Copyright @ 2013 Shafiz Azmi.