Tuesday 6 August 2013

Filled Under:

"Ya Allah adakah kami akan bertemu Ramadhan pada tahun depan"

Bismillah...Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera.

Ya Allah berkati dan rahmati semua yang membaca artikel ini.

Alhamdulilah dan syukur pada Allah swt di izinkan untuk berada di bulan yang penuh Barokah ini.  Beberapa jam lagi kita akan menyambut shawal yang di nanti hampir seluruh umat islam di dalam dunia ni kannn.

Adakah kita sudah bersyukur masih di beri kesempatan untuk habiskan Ramadhan ini?

Apakah yang sedang anda lakukan sekarang?

Shoping?

Memasak?

Jawapannya hanya anda yang tahu..Sebenarnya saya berterima kasih pada Ustaz Azhar Idrus di kala saya membelek fb tiba-tiba terbaca post ini ..sentap sekejap..Sentap beb..





Saya setuju dengan pendapat beliau Orang awam bergembira,Ahli ibadah bersedih.
Mesti ramai bertanya..Kenapa aku kena bersedih apabila datangnya Syawal?. Itulah soalan yang aku sedang tanya pada diriku...Hahahaha..dan bila di fikirkan balik tiba-tiba dapat jawapan yang mungkin tak sama dengan orang lain..Bagaimana inilah Ramadhan yang terakhir buatku ? Adakah aku mampu bergembira? Adakah aku berpeluang berjumpa malam Lailatul Qadar...Jawab tuan dan puan..Tiba-tiba mood raya bertukar...
  
Rasulullah saw dan sahabat-sahabat sangat gembira bila ketika memasuki bulan Ramadhan,
Sedih ketika meninggalkan Ramadhan.

Tiba-tiba aku bertanya pada diriku sendiri , Apa yang sedang aku lakukan? Hampir menitis air mataku.
Semangat menyambut Ramadhan oleh Rasulullah SAW digambarkan dalam perintah kepada umat Islam untuk mengisi bulan Rajab dan Sya’ban untuk persiapan bulan Ramadhan. Rasulullah SAW dan sahabat sangat gembira ketika memasuki bulan Ramadhan dan sedih ketika meninggalkan Ramadhan.


Ketika di sepuluh hari terakhir Rasulullah melakukan i’tikaf di masjid yang merupakan kegiatan ibadah yang berisi zikir dan ibadah lainnya. I’tikaf hanya dilakukan di masjid dan pelakunya tidak melaksanakan kegiatan lain di luar i’tikaf kecuali ada keperluan mendesak.

Maka, ketika Ramadhan mencapai hari terakhir, para sahabat menangis dan sedih, mereka tidak tahu apakah masih berpeluang menjumpai Ramadhan di tahun berikutnya.
Adakah 2013 Ramadhan terakhir kita?

Soalan cepu emas pada pagi yang penuh barokah..Saya masih ingat pada 2012 kita di gemparnya yang dunia akan kiamat..Masa tu lar semua dah risau termasuklah saya..Tapi isu yang paling penting adakah kita masih berpeluang untuk bertemu Ramadhan pada tahun depan..Soalan yang tidak boleh di jawab oleh sesiapa pun kecuali Allah swt. Pernah dengar satu ungkapan "Beribadah seolah-olah mati besok".

Apa kita akan buat sekiranya mati besok? mesti 1000% komitmen kann. Sebenarnya mati tu dekat cuma kita jer tak sedar . Ada sesetengah yang merasakan mereka takan mati,mereka merasakan akan kekal buat selamanya. Mati itu pasti cuma cepat atau lambat sahaja.

Di kesempatan ini marilah ramai-ramai berhenti sejenak dari aktiviti-aktiviti dan berdoa pada Allah supaya kita di beri kesempatan untuk bertemu Ramadhan pada tahun hadapan. Memang syawal untuk kita bergumbira tetapi ingatlah yang perjuangan belum berakhir, Teruskan aktiviti-aktiviti  yang di lakukan di bulan Ramadhan.Penuhkan masjid-masjid,isi masa terluang dengan berzikir jangan lupa bersedekah. Anggaplah setiap masa dan bulan adalah Ramadhan.


Kepada yang gembira sangat kann syaitan dan iblis dan sedia untuk sambung tugasnya...Bergembira ler.

Akhir sekali saya memohon maaf sekiranya terkasar dalam penulisan ini maklumlah budak baru belajar. Harapan saya semua dapat melakukan anjakan paradigma...cehh wahh..dah lama tak gunakan ayat ni. Saya berkongsi dengan izin Allah swt. Yang baik dari Allah swt yang buruk dari saya sendiri.  Apa pun saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Hari  Raya Aidilfitri Maaf Zahir & Batin,




Terima kasih Allah kerana memberikan kami kesempatan untuk menghabiskan Ramadhan pada tahun ini, dan sampaikanlah Kami ke ramadhan seterusnya. Amin, Ya Rabbal- Alamin.


 -SHAFIZ AZMI-



Sumber : Blog Master Ruskan



0 comments:

Post a Comment

Copyright @ 2013 Shafiz Azmi.